Ontspanning op de werkvloer een secundaire arbeidsvoorwaarde!
Zeker in de huidige arbeidsmarkt wil je als werkgever ‘boeien en binden’. Dat wordt gebruikelijk gedaan met goede (secondaire) arbeidsvoorwaarden en bijdragen een gezondheid bevorderende voorzieningen zoals fruit op het werk en fikse korting op sportschool abonnement. Een massagestoel kan hierin een effectieve optie zijn, die weinig kost en veel resultaat oplevert. Laten we eens onderzoeken:
Waarom zou ik als werkgever een massagestoel aanschaffen voor de medewerkers?
- Ontstressen. Een betere balans tussen inspanning en ontspanning wat leidt tot betere stressbeheersing over de langere termijn. Een massagestoel biedt ontspanning en kan helpen bij het verminderen van stress bij medewerkers. Door een regelmatige massage ervaren medewerkers minder spanning en stress en kunnen medewerkers weer met vernieuwde energie aan de slag.
- Productiever werken. Wetenschappelijk is onderzocht dat de meest effectieve concentratieboog van een volwassene 25 minuten is. Veel kantoorwerkers zitten veel langer achtereen achter het scherm. Dat betekent dat ze zonder onderbrekingen doorwerken en relatief gezien steeds minder effectief (productief) zijn. Korte onderbrekingen verbeteren de effectiviteit al enorm. Bijvoorbeeld spurts van 25 minuten geconcentreerd werken afgewisseld met 5 minuten onderbreking. Na een paar van deze rondes een wat langere pauze om ‘te resetten’. Een massagestoel helpt hierin enorm en kan de focus bij werkzaamheden vergroten, waardoor medewerkers productiever werken. Dit komt omdat de massage van de stoel zorgt voor een verbeterde bloedcirculatie en een hogere concentratie.
- Lager ziekteverzuim: Wanneer medewerkers regelmatig ontspannen en bijvoorbeeld gebruikmaken van de massagestoel, kunnen lichamelijke klachten zoals rug- en schouderpijn verminderen of voorkomen worden. Zeker bij werknemers die de het grootste gedeelte van de dag achter het scherm werken, is het belangrijk de spieren te helpen ontspannen. Op termijn heeft dit een gunstig effect door minder verzuim door fysieke klachten, wat bijdraagt aan een lager ziekteverzuim.
- Goedkoper dan een masseur: Steeds meer grote bedrijven bieden de mogelijkheid tot stoelmassage aan werknemers. Hiervoor is een masseur op gezette tijden in het pand aanwezig en werknemers kunnen zich inschrijven voor een massage. Omdat de aanwezigheid van de masseur beperkt is, zijn er veel werknemers die of nooit aan de beurt komen of zo weinig dat het een druppel op de gloeiende plaat is. Een massagestoel verruimt de mogelijkheden hierin enorm omdat de stoel 24/7 in het pand aanwezig is.
- Hoger werkgeluk: Bij een massage maken onze hersenen ‘happy hormones’ aan: stofjes die ons helpen ontspannen. Eigenlijk net zoals vroeger het kusje op de knie als je gevallen was. Deze ‘happy hormones’ verdunnen de stresshormonen die we aanmaken als er de druk op het werk oploopt. Omdat er een betere balans is in de stress- en relaxhormonen, blijft een mens effectiever in het werk. Dus als mensen regelmatig een massage nemen, kan dit bijdragen aan het werkgeluk, de werktevredenheid én de output in het werk. Het laten zien dat een werkgever investeert in de gezondheid en welzijn van zijn medewerkers kan zorgen dat werknemers zich extra gemotiveerd voelen.
Een massagestoel kan dus gezien worden als een investering in de gezondheid en welzijn van medewerkers. Het kan bijdragen aan betere prestaties, minder verzuim en een hogere medewerkerstevredenheid.
Wilt u meer handvatten om het verzuim te verlagen? Neem dan gerust eens contact met mij op!